داستان لباس های روبان دار بومی

یک دامن روبان دار بومی چندین هفته پیش در معرض دید قرار گرفت. به خصوص هنگامی که دفتردار داخلی این دامن روبان دار سنتی را برای مراسم سوگند یاد کردن خود در واشنگتن دی سی پوشیده بود. این دامن توسط مجموعه “ری کریشن” (ReeCreeations) طراحی شده که تصویر رنگارنگ و شاداب طراحی شده روی آن ترکیب ذرت و پروانه است. همچنین این دامن نماد قدرت و افتخار فرهنگی می باشد. مجموعه “ReeCreeations” یکی از مجموعه هایی است که در سبک بومی مشغول به فعالیت است. عمده کارهای هنری آن ها با به کاربردن روبان است که سعی می کنند فرهنگ بومی را با سبک جدید تلفیق کنند.

بسیاری از قبیله های بومی از طراحی لباس ها با روبان بهره می برند، خصوصا برای لباس های فاخر سرخ پوستان و یا پوشش هایی برای موقعیت های ویژه و مخصوص. روبان ها به دامن ها، لباس ها و بلوزها دوخته می شود و هر رنگ روبان ها ویژگی به خصوصی برای فردی که آن را پوشیده است، دارد. قبیله های متفاوت روش متفاوتی برای استفاده از روبان های رنگارنگ دارند. اما عمدتا این نوارها به صورت سمبولیک است و همیشه داستان هایی برای گفتن وجود دارد، ولی در عصر حاضر کارهایی که با روبان دوخته شده حتی معنایی بیشتری به این کار هنری بخشیده است.

جرونیمو لویی (Geronimo) Louie برای نشان دادن روح دو جنسیتی خود از این لباس های روبان دار استقبال کرده است. او برای به چالش کشیدن این ایده برای طراحی لباس سنتی را در سر پرورانده است. او در مکزیکو سیتی زندگی می کند و از چند سال پیش به این فکر افتاده است که با الهام از مادربزرگ آموخته است که لباس هایی همراه با روبان دوخته است. لویی پوشاکی مانند پیراهن ها و دامن ها را دوخت و قصد داشت آن ها را بپوشد. ولی او در این مورد می گوید: “در جمع او پوشیدن چنین لباس هایی برای مردان مرسوم نیست. هنگامی که اولین بار چنین لباس هایی با روبان پوشیدم که منتسب به لباس زنانه است، احساس تنهایی کردم، زیرا کسی قبلا چنین لباس هایی نپوشیده بود.”

لویی توانست یکی از اولین کارهای با روبان خود را در ایونت “داین پراید” به نمایش می گذارد. او می خواست یک شنل فانتزی که شبیه شنل های ویژه فارغ التحصیلی است را بپوشد، که معمولا این لباس را زنان می پوشند. در نتیجه او لباسی طراحی می کند که تماما سفید است و با روبان های رنگارنگ تزئین شده که نشان دهنده شخصیت دو جنسیتی او است. این لباس شبه شنل سمبل شادی و خوشحالی است. او اضافه می کند: “داستانی که من سعی داشتم بگویم این است که:” زمانی که مردم دچار افسردگی می شدند یا دردی را متحمل می شدند، دختر کوچک این شنل را برمی دارد و شروع را به رقصیدن می کند، مانند یک پروانه.” همچنین موردی که درباره روبان ها می گوید این است که آن ها رو به گونه ای طراحی کرده شبیه بال های پروانه باشد.”

هم اکنون لویی طراحی و تولید این دامن ها و پیراهن ها را افزایش داده و آن ها را در صفحه اینستاگرامش منتشر می کند و توجه مخاطبینش را به دست آورده است. اکثر طراحی های او نوین است (از نظر تصویر) و سعی می کند از نقوش متفاوت استفاده کند. همچنین برنامه لویی برای آینده طراحی لباس های زیر و دیگر دسته بندی های دیگر با توجه به گرایش جنسی او است.

1 دیدگاه دربارهٔ «داستان لباس های روبان دار بومی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا