ایران خانوم: سن تنها یک عدد است

او شیک است اما به روش خود، به روشی که در جایی دیده نشده یا حداقل کمتر دیده شده است، مقلد سبک و روشی نیست. ایران خانوم یک زن 89 ساله و یک نمونه خوشتیپ با تیپ منحصر به فرد است. لباس‌هایش همراه با طرح و بافت‌های مختص به خود است. لباس‌های او عجیب و غریب نیست، تنالیته رنگ‌‌ها همچنین خیره ‌کننده و بیش از اندازه درخشان نیست. ایران خانوم توسط صفحه اینستاگرام‌اش معروف شد. پروژه “شصت سالگی شیرین” او را از مرزهای تعریف یک فرد فعال در زمینه مد خارج نمود.

یک فشن بلاگر جذاب و جدید 3 سال پیش به پاریس مهاجرت کرد تا روزها را بیشتر در کنار خانواده‌اش سپری کند. از آنجایی که تیپ ایران خانوم یک تیپ رسمی نیست خودش اذعان دارد که با سفرها‌یش و تجربیاتی که در این سفرها کسب می کند الهام بخش او در انتخاب لباس‌هایش می‌باشد. او درباره موضوعاتی از قبیل سالخوردگی، مد و فشن و سمت و سوی مد و فشن در این روزها صحبت کرد. در ادامه، مصاحبه‌ای که “لمه” با او انجام داده را می‌خوانید.

از او درباره داستان پشت شخصی‌سازی‌هایش در مد و فشن و پروژه “شصت سالگی شیرین” پرسیده شد: ” شصت سالگی شیرین صرفا به عنوان یک پروژه سرگرم‌کننده شروع شد تا این عقیده که، زنان بعد از پنجاه سالگی نمی‌توانند تیپ به خصوص خود را داشته باشند و در عین حال خوشتیپ باشند را به چالش بکشم.”

نظر شما درباره اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام که ابزاری برای به نمایش گذاشتن مد و فشن شده‌اند چیست؟ “برای من چنین فضاهایی بدون محدودیت و مرز تعریف می‌شود. جایی که در آن افراد ایده‌لوژی‌ها و توانایی‌هایشان را با هم به اشتراک می گذارند. همه این‌ها برای من بسیار جذاب هستند.”

آیا شما پیشینه‌ای در مد و فشن دارید؟ چه چیز این صنعت شما را به خود جذب کرده؟ “نه، آنچنان در این زمینه پیشینه‌ای ندارم. اما هر چقدر که خاطرم هست، از جوانی علاقه داشتم که آراسته لباس بپوشم چرا که من با یک دیپلمات ازدواج کردم و در بعضی موارد به جشن‌‎‌های مجللی دعوت می‌شدیم. این‌ها در زمانه‌ای بود که من بسیار نسبت به تیپ و نحوه پوششم هیجان‌زده بودم. ‌هر چند بعد از انقلاب اسلامی همه چیز تغییر کرد، من هم دیگر جوان نبودم.”

من خوش‌شانسم که نوه‌ام “دانیال میرزاپور” مرا ترقیب و تشویق کرد که مثبت باشم و مثل همیشه به مد و فشن اهمیت دهم. من فکر می کنم خوش پوش بودن باعث می‌شود تا به کمک آن لحظه‌های سخت زندگی‌مان را راحت‌تر بپذیریم و از آن‌ها گذر کنیم. فشن به شما کمک می کند که هر از چندگاهی تظاهر کنید که همه چیز‌‌ عالی و خوب هست، و این باعث می‌شود که حس کنید هیچ چیز اشتباه پیش نخواهد رفت.”

ایران خانوم سه سال پیش به پاریس مهاجرت کرده تا در کنار خانواده‌اش زندگی کند. او از تجربه زندگی در ایران و پاریس می گوید که چگونه تیپ و پوشش او را تحت تاثیر قرار داده است. او می‌گوید: “نوع پوشش ایرانی لباس زنانه بسیار شاعرانه و رنگارنگ است اما نوع پوشش فرانسوی ظریف و زنانه است. فکر می‌کنم تجربه زندگی در این دو کشور با فرهنگ‌های متفاوت باعث شده نوع پوشش من را به صورت نا‌خودگاه تشکیل دهد.

ایران خانوم اشاره می‌کند که از فرد خاصی الهام نمی‌گیرد. همچنین در ادامه می‌گوید: “از جنبش‌های مورد علاقه من در خاورمیانه بلاگ “Tehran Times” است. آن‌ها نمونه‌ای را فراهم کردند که در آن نمونه‌ای از پوشش خیابانی جوانان به نمایش گذاشته می‌شود، و در تغییر دیدگاه غرب تاثیر به سزایی دارد.

ایران خانوم نوع به خصوصی از پوشش را برای خود انتخاب نمی‌کند. او در این مورد اضافه می‌کند: ” هر روزی که شروع می کنم همان روز انتخاب می‌کنم چه لباسی بپوشم، هر چیزی که روز مرا می‌سازد. اعتقاد دارم انتخاب روش و یا سبک خاص تو را محدود می‌کند و این به هیچ وجه جذاب نیست.

شما صبح‌ها را با چه پوششی شروع می کنید؟ “صبح‌های من زمان راحتی من محسوب می‌شود، سعی می کنم راحت‌ترین لباس‌هایم را بپوشم. هر چند نوه‌ها و فرزندانم اعتقاد دارند تیپ و پوشش من روزمره محسوب نمی‌شود و خیلی هم راحت نیست. اما این من هستم، دوست دارم که ناخن‌ها و مو‌ و لباس‌هایم آراسته و مرتب باشد تا وقتی با کسی رو به رو می‌شوم آماده باشم.

نکته مهمی که او درباره مد و پوشاک می گوید این است که کیفیت‌ها به طرز قابل توجهی پایین آمده و به جای آن محصولات بیشتری تولید می‌شود. انگار که در گذشته همه چیز واقعی‌تر بود. این روزها شما احساس می‌کنید این‌ها واقعی و اصل نیستند و بوی دروغ به مشام می‌رسد.

چیزی که ایران خانم را به عنوان فعال در شبکه اجتماعی خاص و ویژه می‌کند این است که سن را فقط یک عدد می‌داند و با نشاط و انرژی زندگی می‌کند. از ارمنستان تا روسیه تحت تاثیر انتخاب‌های خاص او در مد و پوشاک قرار گرفته‌اند. او از اینکه از سبک یا کس خاصی پیروی کند امتناع می‌کند و روش خاص خودش را در بیان خود دارد. او به جای دنبال کردن یک خط خاص استایل جالب و جذاب و در عین حال بامزه خود را پیگیری می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا