بلک فرآیدی در دلیچی

بلک‌فرآیدی بزرگترین حراجی سال

قرن‌ها است که از عبارت سیاه در فرهنگ‌های مختلف برای توصیف اتفاقات بدشگون استفاده می‌شود. اما چرا جمعه سیاه؟

ماجرا به 24 سپتامبر سال 1869 همزمان با بحران اقتصادی و جریان سقوط ارزش طلا در آمریکا برمی‌گردد. بعد از این اتفاق این روز را “جمعه سیاه یا بلک فرایدی”نامیدند.

در دهه 1950 همزمان با برگزاری مسابقه فوتبال در شهر فیلادلفیا شلوغی و تجمع زیادی در سطح شهر ایجاد شد، طوری‌که پلیس از عهده پراکنده کردن جمعیت برنیامد این اتفاق هم در روز جمعه رخ داد که از آن به بعد آن را روز “سیاه” نامگذاری کردند. در سال 1961 به‌علت بار معنایی منفی که عبارت بلک فرایدی داشت فروشندگان شهر خواهان تغییر آن به “بیگ فرایدی” به معنی جمعه بزرگ  شدند که البته موفقیت‌آمیز نبود.

جالب توجه است که بلک فرایدی با کاربرد امروزی آن تا سال 1985حتی در ایالات‌متحده نیز رواج چندانی نداشت. درواقع، در دهه 1980 میلادی بود که فروشنده‌ها با  تکیه ‌بر داستان سیاهیِ رنگ سود و قرمزی ضرر در بیلان حسابداران، مسیری نوین برای تعریف مفهوم بلک فرایدی ایجاد کردند.

bf 1975

اولین کاربردهای رسمی عبارت بلک فرایدی:

  • مجله آمریکایی “Factory Management and Maintenance” در نوامبر سال ۱۹۵۱

در این مجله اینطور نوشته شده که “آن دوران کارگران به بهانه‌های مختلف از مرخصی استفاده می‌کردند و بدین ترتیب روز بعد از عید شکرگزاری سر کار خود حاضر نشده و از پنجشنبه تا یکشنبه را تعطیل بودند”.

  • روزنامه نیویورک تایمز، به سال ۱۹۷۵

در این روزنامه نیز از این تاریخ نیز به‌عنوان “شلوغ‌ترین روز خرید و سنگین‌ترین ترافیک جاده‌ها یاد می‌شود”.

black-friday-2013

عبارت “Doorbuster” چیست؟

به‌طور معمول تخفیف ویژه برای هر کالایی در ساعات اولیۀ کاری فروشگاه‌ها گذاشته می‌شود. این تخفیف به کالاهای برجسته و مهم آن فروشگاه که در نوع خود “بهترین” هستند تعلق می‌گیرد.

ریشه این عبارت از دو واژه «در“Door”» و »شکستن“buster”» می‌باشد. وجه تسمیه این عبارت، شکستن در‌ها توسط مشتریان برای هجوم به فروشگاه‌ها برای خرید اجناس دارای تخفیف است.

بلک فرایدی در کشورهای مختلف:

  • انگلستان سال 2010 بلک فرایدی توسط آمازون وارد این کشور شد. قبل از آن مشهورترین روز خرید در این کشور «باکسینگ دی» بود.
  • امارات متحده عربی نیز این روز به نام “وایت فرایدی” به معنی “جمعه سفید” شناخته می‌شود.
  • در آمریکای جنوبی و به‌خصوص در آرژانتین و شیلی، “دوشنبه سایبری” از آن هم محبوب‌تر است.
  • در چین هم روزی موسوم به “روز مجردها (Singles’ Day)” اختصاص دارد که در 11 دسامبر هرسال برگزار می‌شود

کشورهایی که جریان بلک فرایدی در آن‌ها محبوبیت زیادی دارد:

برزیل

سهم  این کشور در حراج بزرگ سال ۲۰۱۸،  ۸۳ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود و در ماه اکتبر (مهر ماه) سال ۲۰۱۹ هم در همان سطح قرار داشت. و به نوعی رکورد جهانی فروش بلک فرایدی رابه خود اختصاص داد.

فرانسه

فرانسه رکورد ۳۰۶% فروش به‌وسیله جست‌وجوی اینترنتی در زمان فروش فوق‌العاده در بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ماه نوامبر را دارد . تمایل مردم فرانسه به فروش فوق‌العاده بلک فرایدی در سال ۲۰۱۸ به نسبت اکتبر سال ۲۰۱۹ حدود ۴۹٫۵ % بیشتراعلام شده است.

آلمان

فرانسه و آلمان در نوامبر سال ۲۰۱۸ نرخ جست‌وجوی اینترنتی یکسانی را تجربه کردند. ولی در اکتبر سال 2019 تعداد جست‌وجو توسط مردم آلمان تفاوت محسوسی داشت. علاقه مردم این کشور به بلک فرایدی بین نوامبر سال ۲۰۱۸ و اکتبر ۲۰۱۹ تفاوت 59/49% دارد.

هلند

این کشور رتبه دهم در سال 2019 در جست‌وجوی اینترنتی را متعلق به خود کرد. و از سال ۲۰۱۶ به ناگهان این نرخ به بیش از ۶۰۰% افزایش یافته است.

از میزان رقابت کشورهای دیگر در این روز خاص می‌توان به نروژ، سوئیس، اوکراین، رومانی، اتریش، پاکستان، هند، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند اشاره کرد.

عکس جلد مقاله بلک فرآیدی

غول‌های فروش در بلک فرایدی:

خرده‌فروشان و به خصوص، فروشندگان آنلاین از بلک فرایدی، به عنوان بزرگترین شانس خود برای دستیابی به مشتریان جدید و فروش هرچه بیشتر محصولات خود بهره می‌برند. بیشترین رکورد فروش در جهان در زمان بلک فرایدی متعلق به والمارت “Walmart” غول خرده فروشی آنلاین در آمریکاست. در حقیقت تمایل افراد به خرید از این فروشگاه 69/43% نسبت به خرده‌فروشان  دیگر بیشتر می باشد.

در ادامه ۱۰ فروشنده برتر جهان را معرفی می‌کنیم:

1-   والمارت (Walmart) صاحب بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان

2-   آمازون (Amazon)  طیف گسترده‌ای از کالاها و محصولات از تجهیزات الکترونیکی و وسایل خانگی، کیف، کفش و انواع لباس را در بر می‌گیرد و امروزه بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان بشمار می‌آید.

3-   بست بای (Best Buy) شرکت توزیع تجهیزات الکترونیکی آمریکایی

4-   تارگت (Target) خرده فروش لوازم الکترونيکي در آمريكا

5-   مدیا مارکت (Media Mrkt) فروشگاه زنجیره‌ای فروش لوازم الکترونیکی در سراسر اروپا و آسیا

6-   کولز (Kohl’s) شرکت بزرگ خرده فروشی در ایالات متحده

7-   هوم دیپو (Home Depot) عرضه‌‌کنند‌ه‌ی ابزار و تجهیزات ساخت، تعمیر و بازسازی ساختمان

8-   گیم استاپ (GameStop) خرده‌فروشی بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای سرگرمی

9-   لوویز (Lowe’s) دومین زنجیره بزرگ سخت افزاری در ایالات متحده

10-      کاستکو (Costco) بزرگترین  انبار کالا در ایالات متحده

بلک فرآیدی در دنیا

آمار اهمیت بلک فرایدی برای فروشندگان مختلف؛

بر اساس آمار Adobe Analytics

نرخ فروش آنلاین در سال ۲۰۱۸ به عدد ۹/۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل، 7/19 درصد بیشتر بود. ۶/۶ میلیارد دلار  از این رشد مختص روز جمعه سیاه هزینه شده است. که از این رقم رشد بیشتر؛

  • 50 % متعلق به خرید آنلاین و تحویل در محل؛
  • 28% متعلق به فروش آنلاین خرده‌فروشان مغازه دار

در این میان نرخ فروش تلفن همراه نیز بسیار چشم گیر است:

4/51% بازدید از سایت‌‌ها به خرید موبایل (6/%43 برای تلفن هوشمند و ۷.۸% برای تبلت‌ها).

۳۴% از درآمدها به موبایل اختصاص  پیدا کرده است. (3/26 % برای تلفن هوشمند و 7/7% برای تبلت‌ها).

بلک فرایدی در ایران:

جریان شلوغ و پر سر و صدای بلک فرایدی در ایران اولین‌بار در تاریخ (6 آذر 1394) به‌صورت رسمی و بعد از مخالفت‌های زیاد شروع شد. طبق آمار رسمی سایت AMA.org در روز اجرای این جریان تخفیف در هر ثانیه 20 سفارش ثبت‌شده و حجم سفارشات در این روز 15 برابر روزهای معمول خرید آنلاین می‌باشد. در مجموع این رقم به 60 هزار خرید رسیده است. در بین مردم ایران  44%  “جمعه سیاه” را می شناسند و  ۳۴% از قبل برنامه‌ریزی خرید خود در این روز را انجام داده‌اند. آمار سالهای گذشته از محبوبیت محصولاتی مانند: پوشاک، کفش، جواهرات، لوازم الکترونیک، لوازم آرایشی و عطر در بین ایرانیان خبر می‌دهد.

از میان افرادی که از این فرصت استفاده می‌کنند؛ 68/18% خرید حضوری و 40/45% از فروشگاه‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

علاقه مردم ایران به بلک فرآیدی

در سال 2019 ایرانیان به طور متوسط در این روز 6/2 میلیون ریال هزینه برای خرید لباس، لوازم الکترونیک و کفش اختصاص داده‌اند. در سال 1394 میانگین حدودی تخفیف‌های  بلک فرایدی به اقلام ذیل تعلق داشت:

فروش بلک فرایدی

 انتظار می‌رود بلک فرایدی امسال با وجود مسأله کرونا موفقیت چندین برابری برای فروشگاه‌های اینترنتی به ارمغان بیاورد. آمار‌ها نشان می‌دهند که از ابتدای سال به امروز، میزان فروش این گونه فروشگاه‌ها بسیار بیشتر نسبت به فروشگاه‌های آفلاین بوده است. از این جهت مجموعه همکاران حاضر در سایت فروش اینترنتی دلیچی نیز از شما هموطنان عزیز خواستار رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها برای سرایت کمتر ویروس کرونا هستیم. تا از طریق فروش اینترنتی بتوانیم هم نیازهای اولیه شما را با کیفیت و همچنین قیمت‌های باورنکردنی برآورده کنیم و هم بتوانیم کمکی هر چند کوچک برای رفت‎ و آمد در سطح شهر عزیزمان داشته باشیم.

در میان کالاهای پرتخفیف سایت دلیچی خرید کفش ورزشی، کفش روزمره، شلوار جین و پیراهن و لباس زنانه، بالاترین تخفیف را دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا