تکنولوژی پوشیدنی در تحول صنعت مد و پوشاک

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که آینده مد و پوشاک چگونه خواهد شد؟ ما برای این سوال جوابی داریم. ما در زمانی زندگی می کنیم که پیشرفت های باورنکردنی تکنولوژی ما را بیشتر و بیشتر شگفت زده می کند. این تکنولوژی ها با زندگی ما آمیخته شده اند و روز به روز هم بیشتر می شوند.

مد و تکنولوژی عضو جدایی ناپذیر راهروهای سالن مد در سال های اخیر بوده اند. طراحان لباس هر روز به خلق لباسی نو و متفاوت می اندیشند. مد در عصر تکنولوژی پوشیدنی، مد دوران آینده نام گرفته است.  امروزه لباس های کمی وجود دارند که در آن از تکنولوژی بهره گرفته شده. این امر به دلیل گرانبها بودن آن ها می باشد. هرچند که مراسم مِت گالا (Met Gala) مستثنی از این قضیه بوده و تکنولوژی را در لباس مد نظر قرار داده است. فرش قرمز این جشنواره افتخار این را داشته که افراد مشهوری از روی آن با لباس هایی از تکنولوژی پوشیدنی عبور کنند. این چیزی است که کمتر جشنواره ای در رزومه ی خود به ثبت رسانده است.

از آنجایی که ما در مورد تکنولوژی پوشیدنی صحبت می کنیم؛ عینک، ساعت هوشمند، حلقه های متصل به گوشی های هوشمند و دستبند هوشمند که اطلاعات مربوط به سلامت شما را به شما ارائه می دهند، دیگر چیز دور از ذهنی نیستند، بلکه مواردی هستند که سبک زندگی مدرن و پر سر و صدا را تعریف می کنند. شاید به زودی نگرانی تان در رابطه با اینکه موبایل تان را در خانه جا گذاشته اید بر طرف شود. چرا که ممکن است تکنولوژی در لباس تان این مشکل را حل کند.

چندین سال پیش به هنگام تماشای فستیوال فانتزی تصور می شده که ممکن است در آینده این لباس ها به واقعیت بپیوندند. در حال حاضر که در برخی از لباس ها اجزای کاربردی را با هم ادغام می کنند، قلب طراحان آن به تپش می افتد. بگذارید برای درک بهتر شما را در خیال غوطه ور کنیم؛ تصور کنید یک روز در خیابان با داشتن یک ژاکت پشمی در دستتان در حال قدم زدن هستید. ناگهان باران شروع به باریدن می کند و لباس پشمی و هوشمند شما به یک بارانی تبدیل می شود! این برایتان هیجان انگیز نیست؟ جالب است اگر با تغییر حالتتان، ژاکت پشمی تان نیز تغییر کند و با شرایط سازگار شود.

دکتر سیمور (Seymour) متخصص در زمینه فن آوری خاطر نشان کرده که بنظر می رسد اصطلاح تکنولوژی پوشیدنی در خیلی از موفقیت های تجاری در زمینه لباس های ورزشی سهیم بوده است. این در حالی است که جنس هایی چون گُرتکس (Gore-Tex) سنسورهای مانیتورینگ را شامل می شوند و عملکرد ورزشکار را به نمایش می گذارند. البته این تکنولوژی ها هنوز در زندگی روزمره ما نقش اساسی ندارد و به تولید انبوه نرسیده.

یک نمونه جالب برند کیوت سرکت (Cute Circuit) است. این برند یک رابطه ی متقابل بین طراحی و تکنولوژی پوشیدنی برقرار کرده است. تخصص آن توسعه پوشاک در زمینه فناوری در منسوجات هوشمند است. لباس های این برند با وجود لامپ های LED طراحی شده و توسط یک مدار الکتریکی کوچک کنترل می شود. برخی از پاپ استار ها این لباس ها را در اجراهای خود آزمایش کرده اند و ظاهرا به موفقیت دست یافته اند.

لباس دودی طراحی شده توسط آنوک ویپرِکت و آدوئن داریبا (Anouk Wipprecht و Aduen Darriba)

این لباس ظریف از سیم ها و فلز ها و چراغ های چشمک زن تشکیل شده است. این لباس اسرار آمیز حس گمراهی را القا می سازد و به راحتی می توانید در جایی که نمی خواهید دیده شوید عبور کنید. به این صورت که با نزدیک شدن فردی به شما، لباس شروع به تشکیل یک ابر از دود می کند و به شما این امکان را می دهد که دزدکی حرکت کنید. بدون آنکه کسی شما را ببیند.

لباس اقلیمی طراحی شده توسط دیافوس (Diffus)

این لباس در مدار واقعی ادغام شده و میزان غلظت کربن دی اکسید را تشخیص می دهد. لباس اقلیمی از قلاب دوزی های رسانا تشکیل شده و بیش از 100 لامپ LED کوچک را شامل می شود. در این لباس سنسوری (حسگری) بکار برده شده است. زیبایی و خیره کنندگی لباس جای تحسین دارد.

لباس صمیمی طراحی شده توسط استودیو روئسگارد (Studio Roosegaarde)

در ارتباط با این موضوع همچنین، لباسی طراحی شد که نشان دهنده رابطه بین صمیمیت و تکنولوژی پوشیدنی انجام است. طی آن لباس هایی از جنس فویل های هوشمند و فشرده وجود دارند که آنقدر شفاف اند که کمی از بدن از زیر آن دید دارد. به همین دلیل نام صمیمی و خودمانی را به آن اعطا کردند.

یک همکاری بین راشل فریر (Rachel Freire) و ملیسا کُلمن (Melissa Coleman) آن ها را بر این ایده داشته که دست به خلقی نو بزنند. آن ها در حال بررسی یک عملیات شامل طراحی یک لباس مجلل اند. اگر دقت کرده باشید لباس هایی که در آن از تکنولوژی استفاده شده آنقدر هزینه سرسام آوری داشته اند که هر کسی تجربه پوشیدن آن ها را نخواهد داشت. این لباس ها معمولا تنها یکبار تن خورده و در معرض عموم قرار گرفته اند. پیشنهاد شده این بار لباس هایی تولید شود که علاوه بر وجود کریستال، در آن ها قابلیت پوشیدن چندباره وجود داشته باشد. حتی در نظر گرفته شده از الکترونیکی استفاده شود که بتوان لباس را شست.

جالب است بدانید بعضی از فروشگاه های خاص، پارچه هایی از جنس فیبر نوری ارائه می دهند. آن ها از این جهت فروش بسیار دارند چرا که کم نیستند افرادی که خواهان متفاوت بودن اند. همچنین افراد می توانند آن پارچه ها را با سلیقه خود طراحی کنند و لباسی درست کنند که شاید ایده آن به ذهن فرد دیگری نرسیده باشد.

این مدهای عجیب و غریب و مدرن به نظر کنترل پذیر اند اما در واقعیت فراتر از این حرف ها هستند. با این حال مصلحت بر این اندیشیده می شود که با مرور زمان سبک ساده زیستن را حفظ کنیم. در واقع سمت تجمل گرایی نرویم. البته چه کسی می داند، که آینده این تکنولوژی های پوشیدنی چه خواهد شد!

1 دیدگاه دربارهٔ «تکنولوژی پوشیدنی در تحول صنعت مد و پوشاک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا