نشان قدرت در شخصت های زن سریال “Game of Thrones”

سریال “Game of Thrones” در ژاندرهای گستردهای قرار می‌گیرد. گات یک سریال بی‌پروا در روایت داستان‌های درام است. داستان چند خاندان در نسل‌های متفاوت که درون آن‌ها افراد تشنه قدرتند. یک داستان خیالی و در عین حال پند آموز، از موارد دیگری است که شاهد آن هستیم. همه این‌ها، به علاوه عشق‌های  پیچیده ای که در حال وقوع است. اما آیا سریال بستری است برای به نمایش گذاشتن مد و فشن؟ چیزی که منتقدین مد و پوشاک همیشه درباره گات صحبت می‌کنند فراتر از نقدهای مرسوم درباره نحوه پوشش زنان و مردان در مجلات و عکس‌ها است. بنابراین همیشه معانی و مفاهیمی در پشت لباس‌های شخصیت‌های این سریال پر طرفدار وجود دارد که نشانگر سیر تحول و تغییر شخصیت‌ها در طول داستان است.

سانسا استارک و سرسی لنستر

با توجه به اینکه سرسی و سانسا دشمن یکدیگرند اما روند تغییر لباس‌ها با توجه به شخصیت‌شان ‌شباهت‌های زیادی دارد. در فصل یک می‌بینیم که سانسا لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و کم‌رمق مانند آبی، خاکستری و بنفش می‌پوشد که نشانگر محل زندگی او یعنی وینترفل است. سرزمینی که از نظر آب و هوایی سرد و نمور می‌باشد. هر چند این آبی‌ها و خاکستری‌ها گرم هستند چرا که نشانگر روابط صمیمی و گرم خانواده استارک است. سرسی نیز در فصل یک لباس‌هایی با رنگ‌های روشن مانند صورتی، بنفش و آبی فیروزه ای می‌پوشد. هم سرسی و هم سانسا در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که توسط مردان تحقیر می‌شوند، در این صحنه‌ها لباسی که به تن دارند یاسی و یا صورتی کم رنگ است. بعد‌ها در فصل دو می‌بینیم که سرسی پیراهن زنانه قرمز با کمربند فلزی پوشیده. در این صحنه‌ها  او به عنوان یک زن قدرتمند ظاهر شده است.

بعد از ورود سانسا به کینز‌لندینگ (Kings Landing) نحوه ی پوشش و آرایش موهایش دست خوش تغییراتی شد. به گفته میشل کِلَپتون (Michele Clapton) طراح لباس این سریال، نکته‌ای که به طور کلی درباره لباس‌های سانسا وجود دارد این است که تغییرات پوشش او عمدتا با توجه به شخصیت‌هایی است که با آن‌ها همنشینی دارد. در فصل یک و دو سانسا در نقش پرنده کوچک (لقبی که سرسی به او می‌دهد) از نظر پوشش و آرایش مو شباهت زیادی با شخصیت سرسی دارد.

یکی از تغییرات عمده لباس سانسا استارک بعد از جنگ بلک‌واتر (Blackwater) بازگشت به رنگ‌های بنفش و تقلید از نوع پوشش مادرش است. او نمی‌تواند از زخم‌ها و رنج‌هایی که متحمل می‌شود آشکارا صحبت کند، بنابراین از طریق گلدوزی و رنگ آن را بیان می‌کند. او به همراه لباس خود یک شال زنانه می‌پوشد که شبیه آن را “کتلین استارک” (مادر سانسا) در فصل یک پوشیده بود.

با پیشروی داستان و اتفاقات متفاوتی که می‌افتد رنگ لباس‌هایی که سانسا و سرسی می‌پوشند تیره‌تر می‌شود. بعد از مرگ “جافری” سرسی عزادار او است، لباس‌هایش بعد از مرگ پسرش اغلب مشکی است، به همراه نشان شیر (نشان خانوادگی لنستر‌ها) که روی شانه‌هایش گلدوزی شده. سرسی کم‌کم قدرت می‌گیرد و لباس‌هایش حالت فرمانده و جنگاوری می‌گیرد. سانسا نیز بعد از فرار از کینز لندینگ همراه “پیتر بیلیش” می‌شود و نزد خاله‌اش “لایسا” می‌رود. در همین هنگام او به پیروی از بیلیش لباسی برای خود با رنگ مشکی می‌دوزد که یقه پهن پر دارد که نماد بیلیش است، مرغ سخنگو. لباسی که برای سانسا طراحی شده مانند پیتر آستین‌هایی به حالت کت دارد و تنالیته‌های رنگ لباس‌شان به هم شباهت دارد.

سرسی بعد از مرگ آخرین پسرش ملکه کینگز لندینگ می‌شود و تاج بر سر می‌گذارد. او همچنان لباس تیره به تن دارد با این تفاوت که یقه لباسش به صورت بسته و بالا آمده است، سر دوشی‌های گلدوزی شده نشان شیر نیز تبدیل به نشان‌های فلزی می‌شود، به همراه آویزهای زنجیره‌ای. سانسا نیز در فصل 7 بعد از ترک جان اسنو از وینترفل حکمران این سرزمین می‌شود. او نیز لباسی تیره رنگ دارد و همچنین سر دوشی شبیه لباس جنگی پدرش ند استارک. یقه لباسش به صورت بسته و بالا آمده است. گردنبندی دایره‌ای شکل به همراه زنجیر از جواهرات او است.

تشبهات لباس‌های این دو دشمن دیرین نشان می‌دهد چگونه آن‌ها گام‌های رسیدن به قدرت را طی کردند. سانسا دختر کوچکی بود که از وینترفل خارج نشده بود. دختری خام و بی تجربه که اتفاقات تلخ و ناگوار از او زنی فرمانروا و قدرتمند می‌سازد که دیگران از او پیروی می‌کنند. لباس‌های او نیز از ابتدا گویای شخصیت او است. سرسی نیز با توجه به اینکه ملکه وستروس است اما زنی زخم خورده از طرف شوهری است که از ابتدا به این مرد علاقه‌ای نداشته و از طرف پدرش به اجبار تن به این ازدواج داده است. اما به تدریج قدرت را به دست می‌گیرد. به گونه‌ای که شخصیت قدرتمندش با لباس‌هایش عجین شده و از اون چیزی که می‌بینیم را ساخته است.

1 دیدگاه دربارهٔ «نشان قدرت در شخصت های زن سریال “Game of Thrones”»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا