انتخاب رنگ سال 2019، برای صخره های مرجانی

رنگ سال چگونه انتخاب می‌شود

شاید برای شما هم جالب باشد که بخواهید بدانید رنگ سال چگونه و چطور و یا توسط چه کسانی انتخاب می‌شود. رنگ سال را موسسه رنگ پَنتون (Pantone) انتخاب می‌کند. پنتون به برندهای پوشاک و حتی برندهای هویت بصری و تجسمی‌ پیشنهاد رنگ می‌دهد و تعیین می‌کند روند استفاده از رنگ در جهان چگونه باشد. این موسسه علاوه بر پیش بینی رنگ فصل‌ها و سال‌ها با استفاده از دانش روانشناسی رنگ‌ها، با برندهای بین المللی همکاری می‌کند تا در زمینه انتقال احساس، تاثیرگذاری رنگ‌ها و استراتژی طراحی آن‌ها را هدایت کند.

از 20 سال پیش موسسه رنگ پنتون در گسترش تولید در شرکت‌های متفاوتی از جمله مد، مبلمان خانه و به طور کلی صنعت طراحی (بسته بندی، گرافیک و…) تاثیرگذار بوده است. با توجه به تاثیر آن در جهان و حائز اهمیت بودن مسئله، مراحل انتخاب رنگ سال نیاز به بررسی و آنالیز دارد. هدف متخصصان این موسسه، هرسال، انتخاب رنگی پر قدرت و تاثیرگذار است.

آن‌ها منابع مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهند، از جمله، صنعت بازی و سرگرمی، تولیدات فیلم‌ها، طراحی و سبک زندگی، موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی و مجموعه‌های هنری از هنرمندان تازه کار. حتی ممکن است از تکنولوژی‌های جدید، انواع مواد و بافت‌ها که رنگ جزئی از آن‌هاست تاثیر بگیرند. آن‌ها جهان اطراف خود را دقیق و ریزبینانه مشاهده می‌کنند تا حدی که رویدادهای ورزشی که توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند از موارد قابل بررسی این موسسه است.

ما از طبیعت انرژی می‌گیریم

به دنبال انتخاب رنگ بنفش تیره به عنوان رنگ سال 2018، پنتون رنگ مرجان زنده (living coral) را به عنوان رنگ سال 2019 انتخاب کرده است. یک رنگ با نشاط و زنده، طیفی از نارنجی همراه با طلایی کمرنگ و ملایم در پس زمینه خود.

همانطور که صخره‌های مرجانی منبع عظیمی‌برای تغذیه و همچنین مامن امنی برای زندگی سایر موجودات دریایی است، این رنگ، رنگی است پر جنب و جوش و در عین حال آرام. رنگ مرجانی با گرمای خودش ما را در آغوش می‌کشد و برای محیط زیست ما آرامش و سبک بالی به ارمغان می‌آورد.

هر چند انتخاب رنگ مرجانی به عنوان رنگ سال یادآور این اتفاق تلخ در سال 2016 است که بر اثر گرمایش زمین و گرمای بیش از اندازه آب اقیانوس‌ها، بعد از 9 ماه صخره‌های مرجانی ساحلی سفید شدند و از بین رفتند، اما این خود باعث می‌شود احساس نزدیکی بیشتری به اقیانوس‌ها و محیط زیست داشته باشند.

مدیر اجرایی در صحبت‌های خود درباره انتخاب رنگ مرجان زنده می‌گوید: “هر چند حساسیت زیادی در مورد ابعاد حفاظت صخره‌های مرجانی وجود دارد، نقش به سزای آن در بحث رنگ را نمی‌شود نادیده گرفت.”

او در ادامه می‌گوید: “رنگ صخره‌های مرجانی رنگ بسیار زیبایی است، رنگی که توجه همه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. همونطور که این مسئله در مورد غروب خورشید صادق است. انگار که جادویی اتفاق افتاده باشد، جایی که شما آرزوی سفر و کوچ کردن به آنجا را دارید.”

همه این زیبایی و شگفتی باعث شده که صنعت مد و پوشاک هم از رنگ صخره‌های مرجانی الهام بگیرد. از جمله برند‌هایی چون: کلوین کلاین (Calvin Klien)، مرین سر (Marine Serre) و همچنین موسکینو (Moschino) همه در نمایش‌های زنده (catwalks) خود از رنگ مرجانی استفاده کردند (پاییز و زمستان 2018). همچنین بسیاری از نمایش‌های بهار و تابستان 2019 غرق در رنگ مرجانی بودند. از ساتن‌های برند پیتر پیلاتو (Pitter Pilatto) تا دامن‌های پرادا (Prada) همگی سراسر به این رنگ در آمدند طوری که تمام طراحان شیفته آن شدند.

پس چگونه رنگ مرجانی توجه ما را به خودش جلب کرده است؟

مدیر اجرایی پنتون در جواب به این سوال می‌گوید: “هوای پریشان و نا بسامان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی این نیاز را به وجود آورده که محیط اطرافمان پر از انرژی مثبت باشد. بدون اغراق بهتر از این نمی‌توانست باشد. این رنگ انتقال دهنده گرما است، غیر از این هماهنگی، ارتباط انسانی و ارتباطات اجتماعی.”

“من فکر می‌کنم این چیزی است که در ذهن انسان است و کنجکاوانه به دنبال آن می‌گردد. چیزی که تو را به درون خودت هدایت می‌کند و به افکارت انسجام می‌دهد. در این شرایط یک مسیر جدید برای تو، که در آن افکار مثبت در جریان است باز خواهد شد. این چیزی است که به آن نیاز داریم، با عنوان تجربه رنگ سال، “مرجان زنده”.

پس کاری که ما می‌کنیم این است که اطرافمان را از رنگ مرجانی پر می‌کنیم. در خانه، کمد لباس، و هر جا که نیاز به آرامش و سر زندگی داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا