پیشینه رنگ لباس های ورزشی

پیشینه رنگ لباس ورزشی برخی تیم ها

از روزهای ابتدایی پیدایش فوتبال، شاید همزمان با روزهایی که این بازی گروهی شکل و شمایل بازی رسمی به خودش می گرفت، تیم های فوتبال رنگ و نماد مخصوص خود را پیدا کردند. رنگ هایی که با گذشت زمان بخشی از هویت هر تیم فوتبال شده اند. در این بین داستان های جالبی از منشا این رنگ ها و نمادها در لباس های ورزشی وجود دارد. در ادامه چند مورد از این دلایل را با هم می خوانیم:


لباس باشگاه های فوتبال اسپانیا

در کشور اسپانیا تیم های باشگاهی البسه با رنگ های ایالت و منطقه خود به میدان می روند. در کشور اسپانیا هر ایالت دارای رنگ و پرچم خاصی است و معمولا یکی از تیم های باشگاهی در هر ایالت ردپایی از رنگ های ایالت خود را بر لباسش دارد. به عنوان مثال تیم بتیس که از ایالت سویل هست، لباس سبز به رنگ پرچم ایالت سویل بر تن می کند. یا تیم فوتبال مالاگا هم رنگ آبی آسمانی را به رنگ پرچم ایالت مالاگا بر تن دارد. حتی تیم هایی که رنگی از ایالت خود ندارند، اثری از نمادهای آن را در لوگوی خود دارند. مانند لوگوی باشگاه والنسیا و …

لباس تیم فوتبال مالاگا

لباس بوکاجونیورز آرژانتین

تیم فوتبال بوکاجونیورز آرژانتین زمان انتخاب رنگ لباس تیم، در حالی که برای انتخاب رنگ از میان گزینه های پیشنهادی به توافق نرسیده بودند، تصمیم گرفتند روی پلی که از میان شهر می گذرد بایستند و پرچم اولین کشتی که از آنجا عبور می کند را به عنوان رنگ لباس خود انتخاب کنند. اولین کشتی که از زیر و پل و رودخانه عبور کرد، کشتی باری از کشور سوئد بود و به همین دلیل رنگ سرمه ای و زرد به عنوان رنگ پوشاک این تیم سرشناس آرژانتینی انتخاب شد. درحالی که در طی سال های مختلف این تیم تیشرت و شورت ورزشی با طرح های متفاوت بر تن داشته است، همواره حاوی رنگ های آبی و زرد بوده اند.

بوکا جونیورز

درحالی که اکثر تیم های ملی از رنگ های برگرفته از پرچم کشورشان در لباس خود استفاده می کنند، برخی تیم های ملی هم رنگ های عجیبی در البسه خود دارند:

لباس تیم ملی هلند

لباس ملی ایتالیا

مانند کشور هلند، ایتالیایی ها هم با رنگ پوشاکی خارج از سه رنگ پرچم کشورشان به زمین می روند. آنها برخلاف رنگ های سبز و سفید و قرمز کشورشان آبی پوش هستند و به دلیل همین انتخاب رنگ، بازیکنان با استایل این کشور، ” آتزوری” یا “لاجوردی پوشان” معروف شده اند. رنگ آبی لباس ایتالیایی ها ریشه در رنگ خانواده سلطنتی آنها برمی گردد. تا پیش از جنگ جهانی دوم پرچم کشور ایتالیا هم به رنگ آبی بوده است و با پایان جنگ و تبدیل شدن این کشور از حکومت پادشاهی به جمهوری رنگ پرچم آنها تغییر یافته است ولی اصلالت رنگ لباس ورزشی آنها حفظ شده است.

لباس تیم ملی ایتالیا

لباس ملی ژاپن

ژاپن هم از جمله کشورهایی است که لباس ورزشی آنها مطابقتی با رنگ پرچمشان ندارد. اما دلیل آنها، برخلاف دیگر تیم ها کمی عجیب است. تا پیش از سال ۹۰ میلادی، پوشاک ورزشی آنها از ترکیب رنگ سفید و قرمز همانند پرچم کشورشان بوده است. اما با تصمیم رئیس فدراسیون آنها، با باوری خرافه‌ای، رنگ لباسشان را به رنگ آبی تغییر دادند و از آن پس نیز همان رنگ آبی، رنگ رسمی لباس های ورزشی ژاپنی ها شده است.

تیم ملی فوتبال ژاپن

جالب است بدانید پس از همین تصمیم در صحنه بین المللی، کشور ژاپن تیم های قدرتمند منطقه خود را مطرح کرد. نکته جالب دیگر در لباس ورزشی ژاپنی ها، رنگ زرد استفاده شده در لوگوی این تیم می باشد که با توجه به مکمل بودن دو رنگ زرد و آبی جلوه زیبای به لباس آنها داده است. رنگ زرد در فرهنگ این کشور به معنای جوانمردی و بازی عادلانه است.

1 دیدگاه دربارهٔ «پیشینه رنگ لباس ورزشی برخی تیم ها»

  1. رنگ لباس مهمه برای تماشاچی ها، در ایران دورنگ ابی وقرمز مشهوره، اینا نارنجی پوشیدن یه لحظه گفتم این تصویر رو بزنم و نمیدونم تیم کجاست، رو لباسهاشون هم شماره هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا