معرفی لباس های سنتی زنان در کشورهای مختلف

ژاپن

لباس محلی در کشور ژاپن با نام کیمونو شناخته می شود که در لفظ از دو قسمت کی به معنی پوشیدن و مونو به معنای چیز تشکیل شده است و در معنای لغوی به پوشیدن هرچیزی اطلاق می شود. کیمونو لباسی بلند و سرتاسری بوده که آستین های بسیار گشاد و بلندی دارد که گاه تا مچ پاها ادامه پیدا می کنند. در کشور ژاپن این روزها بیشتر در مراسم های خاص و جشن ها و موقعیت های مخصوص، زنان ژاپنی کیمونو می پوشند. بسیاری از جوانان استفاده از کیمونو را برای لباس روز عروسی را به انواع پیراهن عروس یا کت و شلوار دامادی ترجیح می دهند. و البته همچنان افرادی هستند که از کیمونو به عنوان پوشاک روزمره خود استفاده می کنند. این لباس در طول قرنها تغییرات اندکی به خود دیده است و همچنان همان رم سنتی و کهن خود را حفظ کرده است. کیمونو با متعلقاتی مانند کمربند که به آن اُبی می گویند، جوراب زنانه خاص با یک شکاف بین انگشت شصت که نامش تابی است و پای افزار سنتی ژاپنی به نام گتا یا زوری که از جنس چوب می باشد و لباس زیر کیمونو که نام آن ناگاجوبان است، پوشیده می شود. کیمونوهای ژاپنی این روزها در مدل های مختلف در اندازه های گوناگون وجود دارد اما همه ی آنها همچنان با نام کیمونو و بر اساس طرح اصلی کیمونو طراحی شده اند. هرچند کیمونو بیشتر به عنوان یک لباس زنانه شناخته می شود اما کیمونو تنها یک لباس زنانه نیست و نوع مردانه آن نیز و جود دارد.

همچنین کیمونو را میتوان به نوعی لباس ورزشی هم دانست زیرا در بسیاری از ورزشهای رزمی ژاپنی مانند نینجوتسو، کنجوتسو لباس فورم و رسمی ورزشی محسوب می شود.

کیمونو

کره جنوبی

نام لباس سنتی مردم کره جنوبی هانبوک است که معنی لغوی آن (لباس کره ای) می باشد که این لباس ها با رنگ های غیر مصنوعی و کاملا طبیعی رنگرزی می شوند و همین موضوع باعث می شود که ارزش این لباس ها بیشتر شود. هانبوک در رنگ های بسیار شاد و زیبا وجود دارد و در کره ی جنوبی برای تشویق هرچه بیشتر مردم کره ای به پوشیدن این لباس سنتی یک روز را به این عنوان نام گذاری کرده اند و در این روز مردم کره، لباس سنتی خود هانبوک را می پوشند و جشن می گیرند. هانبوک زنانه شامل بلوز زنانه رویی یا جاگوری که با یک ربان بسته می شود و یک چیما که همان دامن بلند است می شود. هانبوک کره ای شامل خطوط ساده ای بر روی آن است و این لباس سنتی بدون هیچ جیبی می باشد. روی بلوز بسیاری از هانبوک های زنانه گلدوزی های بسیار ظریف و زیبایی نیز وجود دارد. کار دستی انجام شده روی بلوز و دامن هانبوک ها و رنگرزی کاملا طبیعی آنها این لباس سنتی را در ردیف یکی از زیبا ترین لباس های ملل قرار داده است.

هانبوک

هند

اصلی ترین لباس سنتی زنان هند ساری نامیده می شود که شامل یک پارچه بسیار بلند ۴ تا ۹ متری است که دور تن پیچیده می شود و یک بلوز که بیشتر اوقات به صورت نیم تنه است و آستین های کوتاهی دارد. معنی لغوی کلمه ساری در زبان سانسکریت (نوار پارچه ای) می باشد. این لباس سنتی زنان هندوستان، در رنگ های بسیار شاد و عموما گرم وجود دارند و با دیدن آنها احساس گرما و شادی و انرژی می کنید. روش پیچیده شدن ساری به دور بدن طوری است که میان تنه عموما برهنه می ماند و از یک سو ساری بر روی شانه می افتد. همچنان در هند لباس مرسوم و پر کاربردی است والبته محدود به هندوستان نمیشود. ساری استایل های مختلفی دارد که با توجه به نحوه پیچیده شدن پارچه به دور بدن نوع آن تغییر می کند. بیش از هشتاد روش برای بستن و پیچیدن پارچه ی ساری به دور بدن وجود دارد. در تصویر زیر می توانید برخی از انواع آن را مشاهده کنید:

ساری لباس مخصوص هنوستان
ساری

اسپانیا

مهم ترین لباس سنتی زنان اسپانیایی فلامنکو نام دارد که در ابتدا زنان آندلس اسپانیا از آن استفاده می کردند ولی این روزها اکثرا در مراسم های خاص، فستیوال ها و جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. فلامنکو پیراهن زنانه پر چین و لایه لایه در قسمت های آستین و یقه و دامن آن است که در هنگام رقص سنتی اسپانیایی، به خوبی جلوه گر می شود زیرا بسیاری از حرکات رقص اسپانیایی با استفاده از دامن پرچین فلامنکو تکمیل می شود. این لباس دو نوع اصلی دارد که کاربرد یکی از آن ها برای رقص و دیگری برای استفاده روزمره است. زنان اسپانیایی یک شال به نام مانیلا نیز با فلامنکوی خود می پوشند که برای حرکات رقص هم مورد استفاده قرار می گیرد.این روزها استفاده از پیراهن زنانه فلامنکو همچنان مرسوم است و استفاده از آن محدود به کشور اسپانیا نمی شود و اغلب کشور ها با فرهنگ لاتین در مراسمهای مختلف از این پیراهن استفاده می کنند و البته بسیاری از طراحان با ایده گرفتن از فلامنکو ها طرح های جدیدی برای پیراهن های زنانه تولید میکنند.

فلامنکو

بلغارستان

پیشبند قسمت اصلی لباس سنتی زنان بلغاری را تشکیل می دهد که یک پیشبنده است و یا دو، که به همراه یک تونیک زنانه سنتی پوشیده می شود. این تونیک ها عموما آستین کوتاه هستند اما در قسمت های مختلف بلغارستان نوع آستین و بلندی آن متغیر است. لباس دو پیشبنده متداول تر و قدیمی تر است و به این دلیل آن را دو پیشبنده می نامند که علاوه بر پیشبند جلویی در پشت آن نیز یک پیشبند دیگر وجود دارد. لباس های سنتی بلغارستان طی سال ها و به دلیل تاثیرات دیگر فرهنگ ها تغییرات بسیاری داشته است و امروزه نیز شاهد انواع زیادی از پوشاک در این منطقه هستیم. در این لباس ها از رنگ های شاد و زنده قرمز و تونالیته آن بسیار استفاده می شود.

لباس سنتی بلغارستان

چین

خصوصیت اصلی لباس سنتی چینی یقه ی ضربدری آن است. اما این لباس طی سال های مختلف دست خوش تغییرات بسیاری شده است که می توانید سیر تغییر آن را در عکس زیر ببینید. این روزها در چین هم کمتر کسانی هستند که لباس سنتی خود را به صورت روزمره استفاده کنند و تنها در فستیوال ها و جشن ها و مراسم های مذهبی از این لباس ها استفاده می شود. تنها برخی اقلیت های مذهبی هستند که همچنان از لباس های سنتی در زندگی روزمره خود استفاده می کنند. 

سیر تغییرات لباس سنتی چین

مانند بسیاری از دیگر لباس هاس سنتی ملل لباس سنتی چین نیز الهام بخش بسیاری از طراحان برای خلق انواع مدن بوز و پیراهن و شومیز زنان بوده است.

سیر تغییرات لباس چین 2

این روزها در چین در روز عروسی برخی لباس های سنتی می پوشند که به رنگ قرمز بوده و با رنگ طلایی بر روی آن نقش های سنتی چینی کار شده است. تصویر زیر یک عروس چینی در لباس سنتی را نشان می دهد.

لباس زنانه چینی

آلمان و اتریش

لباس سنتی زنان در آلمان و آستریا شبیه به هم است که این لباس ها بین روستاییان کوه های آلپ متداول است. این لباس نوعی دامن بلند زنانه است که قسمت کمر آن نیز بلند می باشدو به آن dirndl می گویند که قسمت بالا تنه اش جذب است و مدل یقه آن متغیر است. دامن دیرندل عموما در قسمت بالایی اش یقه حلقه ای بزرگی دارد و قد آن تا پایین تر از زانو است که یک قسمت جدا از آن هم مانند یک پیشبند روی آن بسته می شود. این دامن را بیشتر با بلوزهای زنانه آستین پف دار می پوشند.

لباس سنتی آلمان

10 دیدگاه دربارهٔ «معرفی لباس های سنتی زنان در کشورهای مختلف»

  1. سلام شما متخصص ایرانی در زمینه شناخت لباسهای سنتی چینی میشناسید در ایران آیا اگر هست لطف میکنید بفرمایید برای یک تحقیق لازم دارم یا اگر کتابی هست

    1. پشتیبان مجله

      سلام، متاسفانه نه. تا اونجایی که ما بررسی کردیم کتابی به فارسی ترجمه نشده. اما اگر بتونید از منبع انگلیسی استفاده کنید این منابع وجود دارند
      Five Hundred Years of Chinese Custom, Traditional Chinese Fashions, Chinese Clothes, Changing Clothes in China

  2. سلام
    من میخوام در زمینه پوشاک تحقیق کنم
    خواستم بپرسم در باب مطالبی که به اشتراک گذاشتید منبع مکتوبی وجود داره که بهم معرفی کنیدبا سپاس

    1. سلام، ببینید منابع تو این زمینه محدود هستن. چند منبع به زبان انگلیسی در جواب به یه دوست دیگه ای نوشته شده. امیدوارم به کارتون بیاد. ممنون

  3. مانلی آرمانی

    خیلی جالب بود ولی به نظرم مال هانبوک خیلی جذاب بود
    مرسی از عسل خانم که همچین پست جذاب و آموزشی رو گذاشتن ???

  4. حوراناظم نیا

    سلام و عرض ادب واقعاً چیز خوبی بود و به من در پروژه هنری ام کمک کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا