آلودگی زباله های پلاستیکی

آیا پلاستیک‌ها تمام زندگی ما را تا سال 2020 فرا خواهند گرفت؟

آیا شما جز آن دسته از آدم‌ها هستید که‌ می‌خواهید جهان را تغییر دهید؟ آیا به موجودات زنده و به طور کلی به زمینی که در آن زندگی‌ می‌کنید اهمیت‌ می‌دهید؟ بویان اِسلَت (Boyan Slat) کسی است که‌ می‌خواهد به زعم خود جهان را تغییر دهد. او کسی است که چندین بار در پروژه خود شکست خورد اما دست از تلاس برنداشت و ادامه داد.

بویان در سال 2011 یک پسر 16 ساله بود. وقتی او به غواصی در یونان‌ می‌رود، متوجه‌ می‌شود که تعداد زباله‌های پلاستیکی بیشتر از تعداد ماهی هاست. او در مورد این اتفاق‌ می‌گوید: “من به غواصی علاقه دارم و دلم‌ می‌خواد وقتی در اقیانوس غواصی‌ می‌کنم در کنار ماهی‌ها و موجودات دریایی غواصی کنم نه زباله‌های پلاستیکی!” همین موضوع باعث‌ می‌شود یکی از پروژه‌های دبیرستان خود را به این موضوع اختصاص بدهد و با تمرکز بیشتر مورد بررسی قرار دهد. او مطالعه خود را بر روی “آلودگی زباله‌های پلاستیکی” انجام‌ می‌دهد تا متوجه شود چرا پاکسازی اقیانوس‌ها غیر ممکن به نظر‌ می‌رسد. او بعد از پروژه دبیرستان این موضوع را به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های زندگی خود قرار‌ می‌دهد. به طوری که تحصیلات خود در دانشگاه را رها‌ می‌کند و پروژه‌ای را با نام “پاکسازی اقیانوس” (The Ocean Cleanup) شروع‌ می‌کند.

پروژه‌ای که بویان قصد شروع آن را داشت در نوع خود یک اختراع بی نظیر است. او در ابتدا باید آمار دقیق زباله‌های پلاستیکی را‌ می‌دانست. عدد تخمین زده شده 5.25 تریلیون قطعه زباله پلاستیکی در اقیانوس است. در سطح کره زمین 5 گرداب عظیم از زباله‌های دریایی به خصوص در شمال مرکزی اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. متخصصان عقیده دارند که تلاش برای پاکسازی زباله‌ها با استفاده از کشتی‌ها و تورها میلیون‌ها دلار هزینه بر‌ می‌دارد و هزاران سال زمان نیاز دارد.

زباله‌های پلاستیکی با چه تکنولوژی جمع آوری می‌شود؟

این سیستم شامل یک خط فرضی شناور به طول 600 متر است که بر روی سطح آب قرار‌ می‌گیرد و یک لبه، که در عمق 3 متری از سطح آب به قسمت زیرین جدا کننده وصل شده است. این خط فرضی برای سیستم حالت شناوری ایجاد‌ می‌کند و از اینکه پلاستیک‌ها اطراف آن شناور شوند جلوگیری‌ می‌کند. در عین حال لبه از فرار ذرات به سطح زیرین جلوگیری‌ می‌کند.

سود بردن از نیروی طبیعی اقیانوس

بویان در یکی از گفتگوهای خود‌ می‌گوید: “بقیه متخصصان اعتقاد دارند که جریان نیروهای اقیانوسی باعث پراکنده شدن زباله‌ها‌ می‌شود اما من از این موضوع سود بردم و دستگاه را بر اساس این جریان‌ها طراحی کردم.” پس هم زباله‌های پلاستیکی و هم سیستم با جریان آب حرکت‌ می‌کنند. اما باد و موج فقط سیستم دستگاه را به حرکت در‌ می‌آورد. در چنین شرایطی خط شناور بر روی سطح آب قرار گرفته بنابراین پلاستیک‌ها زیر آن قرار‌ می‌گیرند پس کل سیستم و دستگاه از پلاستیک‌ها سریع تر حرکت‌ می‌کند و باعث جمع آوری کل زباله‌ها و انتقال آن به کشتی‌ها‌ می‌شود.

با زباله‌ها چه کار می‌کنند؟

زباله‌های جمع آوری شده را با کشتی‌ها به ساحل منتقل‌ می‌کنند و به کارخانه‌های بازیافت‌ می‌فروشند. پول‌ها را برای پروژه پاکسازی هزینه‌ می‌کنند.

بویان در یکی از مصاحبه‌های خود‌ می‌گوید: “اگر با این سرعت شروع به پاکسازی کنند در طی 5 سال‌ می‌توانند 50 درصد گرداب عظیم زباله‌های بین کالیفرنیا و هاوایی را از بین ببرند. او در ادامه‌ می‌گوید:”بشر در خیلی از زمینه‌ها و صنایع پیشرفت کرده است. مانند علوم کامپیوتر، پزشکی و درمانی، ماشین سازی و… اما در طول یک قرن اخیر انسان‌ها تدابیر مناسبی برای این موضوع نیاندیشیده‌اند. انسان‌ها به دنبال راه حلی برای این زیان‌ها نبودند. اما هم اکنون، ما باید به فکر عواقب این زیان‌ها باشیم. باید سریع تر عمل کنیم تا به خود و زمین بیشتر از این زیان وارد نشود، قبل از اینکه خیلی دیر شود.”

1 دیدگاه دربارهٔ «آلودگی زباله های پلاستیکی»

  1. واقعا باید بریم همگی به سمت استفاده‌ی کمتر از پلاستیک
    اثراتش حقیقتا غیرقابل جبرانه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا