تیشرت جنجالی گوچی

برند مشهور “گوچی” در نمایش مجموعه پاییزه مردانه همه را متعجب کرد. این نمایش که در میلان برگزار شد تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده است، آن هم نه به خاطر یک مد قدیمی با طرح سیلوئت پسرانه که دوباره به نمایش درآمده باشد، بلکه به دلیل شعاریست که روی این تیشرت مردانه نوشته شده، ناتوان/ ناشکیبا (impotent/impatient). تیشرت شامل طرحی با دو نوشته است که دو بار بر روی هم چاپ شده و روی هم قرار گرفته‌اند. این طرح از یک موسیقیدان در سبک پانک به نام ریچارد هِل (Richard Hell) الهام گرفته شده که روی آن، سپاس/ فکر کردن (thank/ think) نوشته شده بود. در دنیای جدید پوشاک مردانه، “آلِ‌هانرو میچل” طراح برند “گوچی” هیچ ابا و شرمی بابت ناتوان یا ناشکیبا نشان دادن یک فرد ندارد. او درباره این مجموعه گفته که: “این تیشرت سمی بودن مردانگی را رد می‌کند و زیبایی بدون جنسیت را در آغوش می‌کشد.” سمی بودن مردانگی در حقیقت شامل سوء استفاده و آزار، خشونت و جنسیت‌زدگی است. و تنها این مورد نیست. این مورد خود مردان را محکوم می‌کند تا برای پذیرش اجتماعی خود وابسته به عضو جنسی خود باشند.” مطبوعاتی که منتشر می‌شوند را بخوانید تا آن‌ها را تفسیر کنید: مردسالاری به اتمام رسیده است.

رده‌پای این ایده را می‌توان در کل مجموعه “گوچی” دنبال کرد، با کوچک شدن لباس‌های بافتنی و یا شلوار‌های بلند درخشان مردانه که مدل‌های انسانی آلِ‌هاندرو به عنوان شبحی از معصوم بودن را نمایش گذاشتند. هر چند که محو کردن خط‌های مشخص جنسیتی و بنا نهادن به طور تمام و کمال ایده‌ی جدید و نویی توسط این طراح در “گوچی” نیست. این اتفاق اولین بار در طراحی مجموعه‌ای که او پنج سال پیش انجام داد دیده شد. این ما را وا می‌دارد تا پنجمین سالگرد این اتفاق را گرامی بداریم و سخت‌کوشی او را در رساندن این پیام در مورد مردانگی پاس بداریم.

بعد از نمایش مجموعه او درباره‌ی منبع الهام این تیشرت بحث برانگیز توضیح داد. “من همیشه با تیشرت‌ها طراحی می‌کنم چون تیشرت‌ها بستر مناسبی برای بیانیه‌ها هستند. تیشرت‌ها در نوجوانی من حضور پر رنگ داشتند. و وقتی می‌خواهم موضوع خاصی را اعلام کنم از تیشرت‌ها استفاده می‌کنم.” او در ادامه گفت: “من وقتی به تیشرت‌های “ریچارد هل” نگاه می‌کردم با خودم فکر می‌کردم که این‌ها واقعا جالب و قابل تامل هستند. چون کلمه‌ها به صورت عجیب و غریبی روی هم قرار گرفته‌اند. و اینگونه بود که به الهام از او تصمیم گرفتم تیشرت مردانه‌ای با این دو لغت یعنی ناتوان و ناشکیبا خلق کنم.”

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

پیمایش به بالا